Brukerveiledning

Skriv ut (Pdf)

 

Hensikten med konseptet ”Fra jord til bord” er å øke kunnskapen om frukt og grønnsakers opprinnelse og livssyklus blant barn i 4. og 6. klasse. Inkludert i dette kommer økt mestringsfølelse samt lyst og interesse for å spise mer frukt og grønt.

 

Konseptet ”Fra jord til bord” passer godt inn i lærerplanen og vil være til god hjelp for gjennomføringen av følgende kompetansemål i Mat og helse (mat og forbruk):

 

Fortelle om en utvalgt råvare og hvordan den inngår i matvaresystemet, fra produksjon til forbruk.

 

I første omgang omhandler dette tomaten.

 

”Fra jord til bord” inneholder 8 kapitler som hver inneholder en video:
 

1 Såing

5 Bestøving

2 Utplanting

6 Beskjæring

3 Lys og varme

7 Skadedyr

4 Vanning og gjødsling

8 Høsting

 

Elevene blir ført gjennom hele tomatens livssyklus fra frø til ferdig frukt. Opplegget inneholder i noen grad interaksjon. Det er lagt opp til at det skal gå en uke mellom hvert kapittel, men dette kan overstyres.

 

Slik går du frem:

  1. Start kapittel 1 (såing) ved å klikke i videoruten.
  2. Spørsmål og diskusjon i klassen

 

Hovedløpet er å se introfilm først og deretter klikke på det aktuelle kapittelet til høyre på forespørsel fra stemmen i filmen. Hver "leksjon" ender med et spørsmål. Her er det meningen at elevene kan svare og at læreren er dommer og jury. 

 

Normalt vil man måtte følge progresjonen uke for uke, men du som lærer kan overstyre dette ved å scrolle ned til "Velg kapittel" og klikke på ønsket kapittel. Kapitlene er ikke klikkbare i meny oppe til høyre før foregående kapittel er gjennomført.

 

Lykke til!

Visste du at

Visste du at hvert år er det en tomatfestival i Spania. Den avsluttes med en tomatkrig der 30 000 deltagere kaster 150 000 tomater på hverandre.

Vits

Det var to sitroner som gikk over en vei. Plutselig ble den ene påkjørt, da sa den andre:
- Er du sur eller?